Evangelisering via iTunes

old-and-new

– Jeg ønsker at lytterne skal bruke Bibelen som en bruksanvisning, og at de skal bli kjent med den levende personen, sier Jesus Øyvind Hofstad 

– Skal vi nå den oppvoksende generasjon med Bibelens budskap, er nettbrett og smarttelefon en stadig mer aktuell plattform. Dette mener podcastprodusent og Ungdom i oppdrag-grunnlegger Øyvind Hofstad.

Tekst: Ingvild Telle

Interessen for podcaster har eksplodert de siste årene. Likeså har mangfoldet, bruken og produksjonen av dem. Med relativt billig og tilgjengelig utstyr kan hvem som helst kjapt og nesten helt uten forkunnskaper både lage og distribuere en podcast. Er det tekniske på plass, er det bare å prate i vei.

En rekke norske og internasjonale kirker benytter seg av podcastmediet for å nå ut. I USA har noen av de største menighetene en rekkevidde på mange hundre tusen lyttere. Fra små enheter verden over streames søndagens tale. Også i Norge tar stadig flere kirker i bruk teknologien for å spre ordet, og det er i hovedsak søndagsgudstjenestene som blir kringkastet via iTunes.

I Oslo legger Introkirken og Storsalen menighet ut søndagens tale som podcast. Det samme gjør Salt Bergenskirken, som i fjor meldte om over 90 000 nedlastinger. De bruker programmet Feeder til å publisere podcastene. Den sender ” episodene” ut til iTunes og kirkens nettsider.

– Vi har merket at en kontinuitet av publiseringene har vært med å bidra til en voldsom vekst i nedlastninger de siste årene, sier medialeder i Salt Bergenskirken, Stian Kervell.

– Det er genialt, sier David Hasseløy, prest i Intro Oslo. – Samtidig som at budskapet kan nå ut til flere, kan også de som var tilstede under gudstjenesten gå tilbake og høre talen en gang til. Dette er Vegard Husby i Storsalen enig i. – Vi ser at mange av de som lytter til podcasten vår er medlemmer av menigheten som har flyttet ut av Oslo. Podcasten blir plutselig veldig viktig, ikke bare som forkynnelse, men også for å dekke et savn etter et kristent fellesskap, sier Husby.

Ord for dagen

En fjerde podcastprodusent er Øyvind Hofstad, som i sin tid var med å grunnlegge Ungdom i oppdrag. Nå er han pensjonist, og våren 2014 begynte han å produsere podcasten ” På vei til jobben”. I dag ligger det 250 episoder på iTunes som kan lyttes til på telefoner og nettbrett via en podcast-app. Små snutter på seks minutter som Hofstad leser inn på macen og overfører til nettet. Ganske enkelt, bekrefter han.

– Jeg ønsker at lytterne skal bruke Bibelen som en bruksanvisning, og at de skal bli kjent med den levende personen Jesus. Jeg vil at folk skal bli glad i Bibelen, den er mer enn en teoribok, sier Hofstad.

Tilbakemeldingene er hyggelige. Noen forteller at de er overrasket over at så mye kan bli sagt på så kort tid. Andre sier at den lille stunden hver morgen har forandret livet deres. I snitt har hver episode 500 nedlastinger.

– Unge voksne er en aldergruppe som er veldig åpen og som er på søken etter forbilder. De ønsker å høre om andres erfaringer med Jesus, Gud og livet. Det å få høre om et levd liv, ikke bare teorier, er noe jeg tror unge er veldig interessert i, sier Hofstad. På spørsmål om han synes flere burde produsere podcaster i forhold til forkynnelse, er svaret soleklart ja.

– Særlig den oppvoksende generasjon er mye mer på nett enn på papir. Siden mange er blitt vant med «multitasking», er det vanskeligere å motivere folk til å lese eller høre på lange prekener. De må ha det kort og lett, forståelig og livsnært, mener Hofstad. -Derfor er podcasten som medium godt egnet.

Velger bort fellesskapet?

En stor del av det kristne livet er å være en del av et fellesskap. Å møte andre kristne, å lære av hverandre, å ha samtaler og å følge hverandre gjennom livet. I en travel hverdag, og kanskje enda travlere helg, kan det å lytte til søndagsgudstjenester på mobilen føre til at folk velger bort å være fysisk til stede i kirken.

– Utfordringen oppstår hvis de som ikke finner seg til rette i kirken eller i det etablerte fellesskapet velger dette bort til fordel for podcasten. At de tenker at de ikke trenger et kristent fellesskap. Det vil være skummelt i det lange løp, siden vi mener at fellesskapet i seg selv er en stor del av det å være kristen, sier Husby.

Hasseløy støtter Husby og mener at det er en tanke man må ta med seg, men at man i dagens delesamfunn heller vil få en motsatt effekt.

– Det er for eksempel ikke slik at Spotify har gjort at færre går på konsert. Snarere tvert i mot. Vi ser på podcasten som et utstillingsvindu. Kanskje de som får en smakebit tør stikke innom neste gang, sier Hasseløy. Han håper podcasten gjør dørstokkmila om til en millimeter.

Evangeliserende

Månedlig dukker det opp nye norske podcaster. Til og med de tradisjonelle magasinene satser på lyttere; treningsmagasinet Shape Up har lansert en egen podcast. Og i følge Apple viser trafikk i iTunes at det nå er over én milliard som aktivt lytter til podcast.

Hva med andre typer «radioprogram» enn den tradisjonelle søndagsgudstjenesten?

– Der har vi som kirke en mulighet til å lage noe helt nytt. Hva med en type panelsamtale, enten det er teologisk eller samfunnsmessig, fra kirkens ståsted? Å lage podcaster på en sånn måte tror jeg vil være svært positivt, sier Husby og legger til at de i Storsalen er på idéfasen om å lage radioprogram.  -Å lytte til podcast kan gi ny inspirasjon, nye impulser, og jeg tror også det er et visst evangeliserende aspekt ved det å være tilgjengelig på iTunes, sier Husby.

Podcast:

  • Ordet Pod har sin opprinnelse fra iPoden, som nylig ble avviklet av Apple. Og cast, er en forkortelse for å ”broadcast”, eller å kringkaste på norsk.
  • I Norge er Podcastene Tussvik og Tønne, Misjonen, Radioresepsjonen og Alex og Fridtjofs podcast populære.
  • Blant de mest kjente podcastene i USA finner du This American Life, RadioLab og Serial.

(foto: freeimages.com)

Denne artikkelen er i kategorien Livsnær og relevant, Relasjoner og fellesskap, Tilgjengelig.