Tips til gjennomføring

HVEM ER ARRANGEMENTET FOR?

I alle lokalsamfunn er det unge voksne. Å sette en aldersbegrensning på 18-30 år er ikke nødvendig, men kommunikasjonen og informasjonen bør rette seg mot unge voksne. Derfor er det hensiktsmessig i planleggingen av arrangementet å være bevisst hvem målgruppa er.

HVOR SKAL ARRANGEMENTET VÆRE?

Det kan være interessant å koble sammen kirke og bibliotek i året for reforma-sjonsmarkeringen. Både kirken og biblioteket er lokale møteplasser for ord, kultur og refleksjon. Litteraturarrangementer trekker et stort antall deltakere for tiden. Litteratur kan kanskje sies å være den nye moten. Dette er en fin mulighet til samarbeid. Å være kirke utenfor kirkerommet kan skape noe nytt.

NOE Å SNAKKE OM

/// Hvem er unge voksne i vårt lokalsamfunn og hvilke livsfaser er de i?

NOE Å SNAKKE OM

/// Hvilke møteplasser finnes i lokalmiljøet?

NÅR SKAL ARRANGEMENTET VÆRE?

Nåde er kan gjennomføres en eller flere ganger i løpet av reformasjonsmarker-ingen i 2017. Men det kan også bli starten på en serie. Det vil kunne foregå flere arrangementer lokalt knyttet til reformasjonsmarkeringen. Noen steder vil det være aktuelt at Nåde er planlegges i tilknytning til et annet arrangement.

NOE Å SNAKKE OM

/// Skal det arrangeres på en ukedag eller i en helg?

/// Skal det legges inntil noe som allerede skjer i lokalsamfunnet, som f.eks festival eller lignende?

/// Er det tidspunkt som bør unngås?

/// Er det en ide å bruke høytidene? 2. påskedag eller 2. pinsedag?

TIPS

Dersom man velger et konsept knyttet til litteratur, husk at FNs bokdag er 23. april.

SAMARBEID OG INVOLVERING

Menigheter, kirkeakademier, folkehøgskoler, studiesteder, organisasjoner og andre kirkesamfunn kan arrangere Nåde er sammen. Ungdom og unge voksne i menigheten, menighetsråd eller ungdomsråd i bispedømmet kan også være aktuelle som medarrangører.

Bibliotek eller kulturhus må kontaktes i god tid for å planlegge arrangementet i programmet sitt.

Opprett en arrangementskomite der unge voksne er representert.

NOE Å SNAKKE OM

/// Hvem i lokalmiljøet vil det være lurt og naturlig å samarbeide med?

/// Hvem er nøkkelpersoner og kulturpersoner i lokalmiljøet som kan involveres?

TIPS

  • Oversikt over kirkeakademier: www.kirkeakademiene.no
  • Oversikt over folkehøgskoler: www.folkehøgskole.no
  • Oversikt over menigheter: www.kirken.no

STØTTE TIL ARRANGEMENTET

Arrangementet bør være gratis for deltakerne. Dersom bibliotekene blir samarbeidspartnere, koster det vanligvis ikke noe å bruke lokalene.

HVORDAN KOMMUNISERE ARRANGEMENTET?

Det er viktig å vurdere hvordan dere skal nå målgruppa med informasjon om arrangementet. Lag gjerne en kommunikasjonsplan med frister for hvem som gjør hva. Har arrangementet samarbeidspartnere, bør det være en fordeling av hvem som gjør hva, f.eks. når det gjelder evt. betalt annonsering.

Og tenk igjennom hvordan dere kan gjøre arrangementet til en «snakkis».

TIPS

  • Det kan søkes kommunale støtteordninger.
  • Kirkeakademiene kan bidra med arrangementsstøtte.
  • Dersom det lages en serie med fem eller flere tema-kvelder, kan det søkes midler fra Kristelig studie-forbund. Se mer informasjon på www.k-stud.no

NOE Å SNAKKE OM

/// Hvem har ansvar for at det lages en kommunikasjons-plan for arrangementet?

/// Hvor er de stedene/plattformene hvor unge kan bli informert om arrangementet?

/// Hvordan koble på og informere de som kan være gode «ambassadører» i lokalmiljøet?

/// Er det noe som kan skape nysgjerrighet i en nettsidesak/mediesak?

Hvis dere ikke vil at arrangementet skal hete Nåde er – lag en annen tittel.

Det er viktig å bruke så mange kanaler som mulig for å nå ut til målgruppa. Kontakt lokalpressen for å få medieomtale.

Les her om tips om hvordan du kan medieomtale (Word-dokument)

Tenk gjerne framover når det gjelder bilder og publisitet. Kan det lages en reportasje om arrangementet i menighetsblad, nettsider osv.? Kan bilder og annet aktuelt stoff fra arrangementet brukes i informasjonsarbeidet en annen gang?

TIPS

  • Bygg relasjoner – utfordre gjennom direkte kontakt
  • Bruk aktuelle sosiale medier som unge er brukere av
  • Lag gjerne et arrangement på Facebook og inviter via denne
  • Bruk ungdomsledere i menigheten som ambassa-dører. Dette gjelder til å kommunisere via sosiale medier og til direkte kontakt med aktuelle deltakere
  • Bruk hjemmesider
  • Kontakt lokalpressen
  • Heng opp og del ut plakater og flyere på utesteder/kafeer
  • Husk å innhente tillatelse til å ta bilder til videre bruk
  • Fornøyde deltakere er ofte gode ambassadører for å få nye med